Coaching (zelf-)vertrouwen-inzicht-kwaliteiten-talenten-groeien-bloeien-kracht-succes

Kindercoaching betekent voor mij op een laagdrempelige manier en spelenderwijs een kortdurende vorm van begeleiding en ondersteuning bieden aan kinderen, waarbij ik help om inzicht te krijgen in gedrag. Gedrag wat ontstaan kan zijn vanuit de dingen die het kind meemaakt of heeft meegemaakt. De inzichten geven het kind handvatten voor het leven, het leren, het onderdeel zijn van een gezin of bijvoorbeeld op school.
Soms zit een kind niet lekker in zijn of haar vel, het kind voelt zich boos, verdrietig of angstig, heeft weinig zelfvertrouwen, durft zichzelf niet te zijn of heeft moeite met de scheiding van ouders, wordt gepest, heeft last van zijn of haar hooggevoeligheid, slaapt slecht, moppert of piekert veel en ga maar door.
Samen met kind en ouders ga ik op zoek naar manieren om vertrouwen en inzicht te krijgen in wat kan helpen om weer zelfstandig verder te kunnen ontwikkelen, bloeien en groeien.
Ik ben er om jullie te ondersteunen, te begeleiden, om de juiste vragen te stellen en om handvatten aan te reiken die voor bewustwording zorgen en die helpend kunnen zijn, zodat je weer verder kunt.

Ik werk zoveel mogelijk spelenderwijs en passend bij de interessegebieden van jullie kind. Voorop staat het vertrouwen geven en het horen en zien van jullie kind, het versterken van kwaliteiten en talenten. Daarom laat ik jullie graag in jullie eigen kracht staan. Samen ontdekken we welke kwaliteiten en krachten het kind in zich heeft en hoe deze te gebruiken in de situaties die voor het kind moeilijk zijn of welke nieuwe vaardigheden het hiervoor zou kunnen gebruiken. De focus ligt niet op het probleem, maar juist op het realiseren van succeservaringen. Ik geef het kind ruimte voor eigenaarschap in het eigen ontwikkelingsproces, omdat een kind vaak zelf weet wat het kan doen of wat nodig is.

Afhankelijk van de hulpvraag, maak ik gebruik van bijvoorbeeld (een combinatie van) de onderstaande technieken. Samen kiezen we de weg die goed voelt, vertrouwen en plezier geeft.

  • Kids’ Skills
    Oplossingsgerichte therapie, omzetting van problemen in nog te ontwikkelen vaardigheden
  • Spel
    Ontspanning, uiting en verwerking van emoties, verandering van gedrag
  • Kinderkwaliteitenspel
  • Rollenspel
    Inzicht in en oefening van gewenst gedrag
  • Creativiteit; tekenen, schilderen, kleien, knutselen
    Uiting en verwerking van emoties
  • Coachgesprekken
  • Ontspannend leren
  • Faalangstreductie
  • Rationeel Emotionele Therapie
    Omzetting van negatieve gedachten in helpende gedachten
  • Mindfulness voor kids
  • Interne processen en belevingen extern maken. Door zichtbaar te maken wat er is (door materialen op tafel neer te laten zetten en leggen) en hier eventueel woorden aan te geven komt er weer meer balans.
  • Systemisch werken in de klas

 

 

De vlinder: transformatie, verandering, groei, kracht, innerlijk, vrolijkheid, mooi zoals je bent, zijn wie je bent, jezelf kunnen en durven zijn.